2. Verschil btw-nummer en KvK-inschrijving

Btw-nummer of KvK-inschrijving: wat is de beste keuze voor mij?

Om als freelancer aan de slag te gaan via Job2daY heb je na drie klussen een btw-nummer nodig. Dit nummer kun je aanvragen via de Belastingdienst of krijg je bij een KvK-inschrijving, maar wat is nou precies het verschil?

Als jij je onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK) krijgt je eenmanszaak een btw-nummer toegewezen. Ook krijg je een plek in het handelsregister van de KvK. Hierin staan alle ondernemingen en rechtspersonen en hun gegevens. Bij een KvK-inschrijving komen eenmalig kosten kijken, namelijk 50 euro.

Voordelen KvK-inschrijving

Om als freelancer fulltime aan de slag te gaan, heb je volgens de wet een inschrijving van de Kamer van Koophandel nodig. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel kost je weliswaar geld, maar het levert je ook voordelen op. Zo heb je die inschrijving nodig om bijvoorbeeld een zakelijke rekening bij een bank te openen, maar je hebt de inschrijving ook nodig voor het afsluiten van een verzekering voor je zelf of je onderneming.